Lukijan postia | Pimitetäänkö valtuustolta aineistoa?
Orimattilan valtuusto tekee 29.6. yhden raskaimmista henkilöratkaisuistaan. Prosessia on hoidettu huonosti ja lähellä päätöksentekoa tulee vielä epäilyttäviä asioita ilmi. Kun valtuuston esityslista julkaistiin, oli siinä vain suppea määrä liitteitä mukana. Vasta huomautusten ja kritiikin jälkeen valtuutetuille toimitetaan lisää liitteitä ja aineistoa. Toivottavasti kaikki tällä kertaa. Tämä herättää väistämättä kysymyksen: miksi kaikkea olennaista aineistoa ei toimitettu kerralla, vaan vasta jälkikäteen? Oliko kyse puutteellisesta valmistelusta, asiakirjahallinnan ongelmasta vai siitä, ettei kaikkea aineistoa alun perin haluttu valtuuston päätöksenteon tueksi? Missään tapauksessa tällainen menettely ei lisää luottamusta valiokunnan prosessin kestävyyteen. Eikö tilapäinen valiokunta ja valtuuston pj. uskalla antaa kaikkea aineistoa heti vaan jakaa sitä ripotellen, vai onko tarkoitus, että aineisto johdattelee valtuutettuja valiokunnan agendan mukaisesti?

